WordPress – z nouze ctnost nebo dobře promyšlená strategie?

Poslední dobou se stále častěji, setkávám s myšlenkami, že udělat web na platformě WordPress je špatné, a že je nutné za každou cenu vyvíjet web od píky na vlastním řešení. Tímto příspěvkem bych rád přilil svojí troškou oleje do pověstného ohně.

První snahy o tvorbu vlastního webu

Co se mě týče, tak jsem v minulosti neměl WordPress moc v lásce. Psal se tehdy asi rok 2011 a já jsem začal uvažovat o své první webové prezentaci. Do té doby jsem žádnou pořádnou prezentaci neměl, kromě one-page stránky, kde se vyskytovala pouze moje fotka a e-mail. Pamatuji si, že jsem si na nových stránkách dával opravdu hodně záležet a snažil jsem se mít vše perfektní. Bohužel to nikam nevedlo a po několika měsíčním vývoji jsem stále neměl nic prezentovatelného. Pak ovšem, jak už to tak bývá, přišly další projekty a já jsem se na dlouhý čas ponořil do vývoje browserových her, takže jsem celý projekt odložil na neurčito.

Práce v agentuře

Na vysoké škole jsem spoluzakládal agenturu, která dodávala řešení webových stránek na míru. Kvůli pracovnímu vytížení jsem tvorbu osobních stránek  znovu odložil, přestože jsem věděl, že je důležité je mít. Při tvorbě firemních stránek jsme se rozhodli pro vlastní řešení, jelikož se nám žádné jiné nezdálo dostatečně flexibilní. Z dnešního pohledu toto rozhodnutí vnímám jako chybné. Do stránek jsme investovali nemalé finanční prostředky, které jsme ale jako startupová firma mohli použít efektivněji. Kromě vyšších desítek hodin práce, které jsme strávili laděním statické prezentace jsme vynaložili i nemalé prostředky za grafické práce. Ani to však nepomohlo konverznosti webu, který nám za celou dobu své existence přilákal pouze jednoho relevantního zákazníka.

Druhý agenturní web

Roky plynuly a my jsme věděli, že potřebujeme změnu, tak jsme se vrhli do příprav další verze statických stránek. Za těch několik let naší existence jsme již měli jasný focus a proto jsme věděli, jakým směrem stránky směřovat. Po důkladných analýzách a případových studiích jsme grafické zpracování webu opět svěřili s nadšením našemu grafikovi. Výsledek byl, dle mého názoru, opravdu dobrý, ale…. Tvorba webu nás opět stála vysoké desetitisíce a spoustu času. Reálně si myslím, že nám to zabralo 20 člověko-dní. Na první pohled se to nemusí zdát jako nikterak vysoké číslo, ovšem v době kdy jsme měli výpadek zakázek, jsme zbytečně investovali finanční rezervy do tvorby webu, nikoliv do jeho propagace.

Současný web – WordPress

Netvrdím, že bych dnes už udělal všechno jinak, ale z těchto mých zkušeností jsem se snažil vzít si ponaučení a aplikovat ho při tvorbě těchto webových stránek. Tento web jsem tedy zhotovil na platformě WordPress, která rozhodně není dokonalá, ale nechtěl jsem znovu ztrácet čas (a peníze) tvorbou kompletního vlastního řešení. Oproti tomu jsem si dokázal v dosažitelném čase vytvořit plně funkční webové stránky, abych se měl kde prezentovat své reference. Možná se někdy v budoucnu vrátím k vlastnímu řešení, ale za daných okolností to pro mě nemá reálný byznysový smysl.

Pár rad na závěr

Doporučil bych každému, kdo se chystá tvořit nějaký web, ať už půjde o web osobní nebo produktový, aby zvážil zdali je (kompletně) vlastní řešení nevyhnutelné nebo jestli si, alespoň v počátcích, vystačí s „krabicovou verzí“. Rozhodně nechci, aby tento článek vyzněl stylem, že grafik je zbytečný, udělejme si vše na koleni. Spíš ale apeluji na každého, aby si před tvorbou svého webu důkladně rozmyslel, proč ho dělá, čeho chce dosáhnout a jaké k tomu má prostředky. Důležité je si udělat na celý web rozpočet a snažit se jej dodržet tak, aby zbylo ještě dostatek financí na jeho následnou propagaci, například pomocí PPC kampaní.